JOHN CARROLL KIRBY – BLOWOUT

Artiest info
Website
 
Label: Stones Throw Records / PIAS

De allereerste keer dat we bij ‘Rootstime’ de naam van de Amerikaanse keyboardsspeler, componist en producer John Carroll Kirby zijn tegengekomen was eind vorig jaar toen hij als sessiemuzikant meespeelde op het album “Honey Harper & The Infinite Sky” van de gelijknamige Canadese formatie, een plaat die werd opgenomen in Los Angeles, Californië waar John Carroll Kirby zijn thuishaven heeft. Hij is sinds zijn debuutjaar 2007 een veelgevraagde sessiemuzikant in Amerika en speelde daardoor al mee op albums van o.a. Miley Cyrus, Norah Jones, Frank Ocean en Harry Styles.

John Carroll Kirby debuteerde als soloartiest op plaat in 2020 met het album “My Garden” dat een jaartje later al een vervolg kreeg met de plaat “Septet”, een elektronisch gespeelde jazzalbum. Ook in 2022 bracht hij een derde album op de markt onder de titel “Dance Ancestral” en dit jaar volgde album nummer vier met het hier besproken “Blowout”. Maar nu heeft hij dus zijn vierde soloalbum “Blowout” opgenomen en uitgebracht, een album waarop hij twaalf jazzy nummers heeft verzameld waaronder drie zogeheten ‘dub’-versies van de nummers “Mates”, “So So So” en “Hotel Jonny Chingas” die ook in hun oorspronkelijke versie op de plaat te horen zijn.

Elementen uit de funk-, soul- en New Age-muziek werden in de meeste instrumentale tracks op “Blowout” geïntegreerd zoals u zelf kunt vaststellen op de twee video’s bij deze recensie van de nummers “Sun Go Down” en “Oropendola” dat hij live in de studio speelt. John Carroll Kirby speelt alle zelfgecomponeerde tracks in op keyboards en hij werd voor de plaatopname van “Blowout” in de studio bijgestaan door Logan Hone die op allerlei fluiten en saxofoons extra kleur geeft aan de nummers, naast Sam KS op drums en David Leach op diverse percussieinstrumenten.

Door het gegeven dat dit album de hele tijd volledig instrumentaal blijft krijgen we soms de indruk dat we getuige zijn van één of andere jamsessie waardoor een onderscheid maken tussen de verschillende tracks voor ons niet zo simpel is. Ook het gedurende één uur volledig uitzitten voor de beluistering van deze plaat vereist heel wat concentratie en geduld van de luisteraar.

(valsam)